Kunderna är inte nöjda med Nordea

Kundernas betyg på storbankerna är låga. Höga priser, låg servicegrad och krångel vid betalningar i internetbank är faktorer som kunderna nämner som nackdelar med de större bankerna. Den bank som ligger sämst till vad gäller kundnöjdhet är Nordea. Faktum är att banken är rejält akterseglad på listorna för kundnöjdhet både för privatkunder och företagskunder. Nu kommer uppgifter om att även danska kunder är missnöjda med Nordea. Enligt en nyligen utförd undersökning menar en tredjedel av bankens kunder i Danmark att de funderar på att byta bank.

Massflykt från Nordea i Danmark

Enligt den danska finanstidningen Børsen var det så många som 25 000 kunder som under 2016 valde att byta från Nordea till en annan bank. Massflykten har sedan fortsatt under 2017 och i en undersökning i regi av Analyse Danmark framkommer att 36% av tillfrågade kunder i banken har planer på att byta bank.

I en kommentar till undersökningens resultat menar en företrädare för Analyse Danmark att den för banken usla siffran bara är toppen på isberget. I undersökningen framkommer nämligen också att kunderna hos Nordea Danmark generellt är benägna att prata negativt om banken i kontakt med kollegor, vänner och bekanta.

Flyttplanerna kan sänka kundnöjdheten ytterligare

För ett par månader sedan meddelade Nordea att man hade tittat på möjligheten att flytta huvudkontoret från Stockholm till antingen Köpenhamn eller Helsingfors. Anledningen till flyttplanerna var inledningsvis regeringens förslag om ökade löneskatter för banker. När regeringen tvingades att skrota det förslaget presenterade man istället ett förslag om att storbankerna ska betala in mer till den så kallade resolutionsreserven, som är en reservfond som staten kan ta i anspråk vid en större finanskris. Detta förslag ansåg Nordea vara ännu mer betungande för verksamheten. Nu har man mer eller mindre aviserat att en flytt kommer att ske.

Idén om att flytta huvudkontoret på grund av att banken behöver betala mer till den fond som kan täcka bankens förluster vid en finanskris har inte fallit i god jord hos varken svenska eller danska kunder. Det är därför troligt att kundernas missnöje kommer att öka ännu mer under året. Exakt hur mycket kommer att synas i Svenskt Kvalitetsindex mätning för 2017.

Att byta bank är snabbt gjort

Det är många som tror att det är en knepig historia att byta bank. Så behöver det inte vara, inte ens om engagemanget hos en bank är mycket omfattande med både lönekonton, sparande, investeringar, blancolån, bolån, försäkringar med mera.

Steg ett är att välja ett lämpligt alternativ. Förutom de fem storbankerna (om vi räknar med Danske Bank), finns ett tiotal ytterligare aktörer med ett komplett utbud av banktjänster. Jämför priser och service för att hitta den aktör som du upplever som bäst för dig.

Steg två är att kontakta den nya banken och initiera ett byte. Den nya banken kommer då att kontakta din befintliga bank för att ordna med det mesta av de praktiska åtgärderna. Du behöver dock själv se över och föra över autogiro och automatiska överföringar.

Notera att du inte behöver överföra alla dina engagemang till den nya banken. Det går utmärkt att ha kvar exempelvis bolån och försäkringar hos din befintliga bank om du skulle vilja det.

Källor: Svenskt Kvalitetsindex – Bank och finans 2016 (hittas här), Expressen.


Våra bästa smslån

warning-sign
Kreditbolag Ferratum
Lånebelopp 45 000 kr - 1 000 kr
Löptid 4 mån - 3.8 år
Kostnad 125 kr
Kreditbolag GoodCash
Lånebelopp 50 000 kr - 10 000 kr
Löptid 1 år - 8 år
Kostnad 1431 kr

Våra bästa privatlån

Kreditbolag Bank Norwegian
Lånebelopp 600 000 kr - 5 000 kr
Löptid 1 år - 15 år
Ränta 7,2% - 29,27%
Kreditbolag Lendo
Lånebelopp 600 000 kr - 10 000 kr
Löptid 1 år - 15 år
Ränta 2,95% - 29,95%